Zabezpieczenie przed korozją odlewów żeliwnych podczas transportu lotniczego – blog Excor.pl

Każda firma transportująca komponenty wykonane z metalu, ryzykuje ogromnymi stratami w przypadku pojawienia się korozji na ich powierzchni. Dlatego większość klientów zgłaszających się do nas oczekuje jak najlepszej ochrony swoich produktów w czasie wysyłki.

 

Jednym z najbardziej wymagających metali do pakowania jest żeliwo, które bardzo szybko ulega korozji. Zmiany zachodzą w atmosferze niewiele powyżej 40% wilgotności względnej. Dlatego też dobranie skutecznej ochrony antykorozyjnej dla elementów żeliwnych to niezwykle trudne zadanie.

 

W dzisiejszym artykule przedstawimy sposoby zabezpieczenia antykorozyjnego elementów z żeliwa w czasie transportu lotniczego, na przykładzie branży Automotive.

 

Projekt dotyczył wysyłki odlewów żeliwnych drogą lotniczą, w celu zatwierdzenia ich w procesie PPAP, czyli jakościowej weryfikacji części do produkcji seryjnej. Ochrona antykorozyjna odgrywała więc kluczową rolę w uzyskaniu pozytywnej oceny.

 

Podstawowe cele, jakie wyznaczyliśmy sobie w tym projekcie były następujące:

  • zidentyfikowanie wszystkich potencjalnych zagrożeń korozyjnych, jeszcze na etapie procesu produkcyjnego;
  • zaprojektowanie opakowań antykorozyjnych w taki sposób, aby wyeliminować wszystkie zagrożenia, by detale żeliwne dotarły na PPAP w dobrej kondycji bez najmniejszych śladów korozji;
  • zabezpieczenie części w taki sposób, aby nie obijały się o siebie w trakcie transportu;
  • przygotowanie wysyłki seryjnej nie tylko do bezpiecznego transportu drogą lotniczą, ale także do dłuższej wysyłki morskiej.

 

Identyfikacja zagrożeń procesowych

 

Każdy projekt rozpoczynamy od analizy procesu produkcyjnego. Staramy się wykluczyć wszystkie czynniki, które mogłyby spowodować korozję jeszcze przed zapakowaniem i zabezpieczeniem detalu. W toku prowadzonych testów i obserwacji wykryliśmy następujące zagrożenia:

  • Zaobserwowaliśmy, że pracownicy mający kontakt z detalami pracują bez rękawiczek. Pot z dłoni pozostawiony na odlewie może mieć realny wpływ na postępowanie korozji. Tym samym zarekomendowaliśmy pracę w rękawiczkach.
  • Śrutowanie to jeden z procesów produkcyjnych, po którym powierzchnia metalu się nagrzewa. Jeżeli detal będzie narażony na dużą amplitudę temperatur, wilgoć nagromadzona w niższej temperaturze, zacznie kondensować w opakowaniu VCI. Może to doprowadzić do zaburzenia działania lotnych inhibitorów korozji. Przeanalizowaliśmy proces i okazało się, że okres pomiędzy śrutowaniem a pakowaniem musi być odpowiednio krótki, by nie powodował ryzyka korozji.
  • W wyniku obróbki na częściach osiada dość dużo pyłu węglowego. Warto wiedzieć, że może on powodować ogniska korozji. Unoszący się pył jest jednak powszechnym zjawiskiem we wszystkich odlewniach żeliwa, dlatego pozostawiliśmy ten czynnik ryzyka do dalszej obserwacji.

 

Projektowanie procesu pakowania

 

Detale są układne w skrzyniach, sześć warstw po cztery odlewy. Części leżące na kolejnych warstwach powinny być od siebie odizolowane, w związku z czym zaproponowaliśmy dwa rozwiązania:

  • Worek VCI Valeno, do tego przekładka kartonowa oraz przekładka z papieru antykorozyjnego VCI Abrigo 70g/m2. Przekładka papierowa jest wymagana, z uwagi na duże ryzyko korozji stykowej na detalach położonych bezpośrednio na surowym kartonie, który jest materiałem higroskopijnym.
  • Worek VCI Valeno, do tego pianka poliuretanowa VCI Unico. Zdecydowaliśmy się zarekomendować to rozwiązanie, ponieważ pianka VCI pełni jednocześnie funkcję antykorozyjną i zabezpieczającą. Chroni detale przed przemieszczaniem się i uszkodzeniami mechanicznymi.

 

Po przeanalizowaniu obu wariantów klient zdecydował się na sposób pakowania w worki VCI Valeno oraz piankę poliuretanową VCI Unico.

 

Etapy procesu pakowania

 

  1. W skrzyni umieszczamy worek VCI Valeno. Długość worka powinna być wystarczająca, by przykryć ostatnią warstwę detali i łatwo zamknąć całość opakowania od góry. Na spód worka w celach bezpieczeństwa należy położyć pierwszą warstwę pianki.

 

 

2. Pierwsza warstwa z ułożonymi odlewami. Pianka VCI Unico generuje na tyle duże tarcie, że detale zabezpieczone są zarówno w pionie, jak i w poziomie.

 

 

3. Kolejne warstwy przełożone warstwą pianki VCI Unico, zapewniającą dobrą izolację.

 

 

4. Worek VCI należy dobrze zamknąć od góry i skleić taśmą pakową lub zgrzać, a następnie nałożyć wieko skrzyni. W ten sposób detale są prawidłowo przygotowane do transportu.

 

 

Podsumowanie i wnioski

 

Odpowiednie zabezpieczenie antykorozyjne detali żeliwnych w transporcie lotniczym pozwala na wysyłkę bez ryzyka, że elementy ulegną korozji. Dla klienta oznacza to komfort pracy, który przekłada się na zaufanie i zadowolenie z dostawcy. Natomiast dla dostawcy oznacza to dobrą współpracę z klientem, utrzymanie renomy swoich produktów oraz brak kosztów reklamacji.

 

Jeżeli szukacie Państwo firmy, która pomoże w  przygotowaniu i zabezpieczeniu przed korozją detali do wysyłki, zachęcamy do kontaktu z naszymi specjalistami poprzez stronę excor.pl lub drogą mailową excor@excor.pl.

 

 

Ostatnie wpisy na blogu


Materiały opakowaniowe VCI, dodatki i niestandardowe rozwiązania


Eco trend na rynku opakowań


Zerust ActivPak – zastosowanie produktu w ochronie antykorozyjnej oczyszczalni ścieków


Zerust Flange Savers – zastosowanie produktu w ochronie antykorozyjnej elementów rurociągów